en

Selecteer een laag:

Kun je een doel stellen en de uitkomst vrij laten?
Welk gedrag lokt de werkruimte uit?
Wat heb je geleerd van een ander?
Wanneer had jij geen controle over het materiaal?
Hoe kijk je terug en vooruit op het proces?
Welke verschillende vakspecialisten kunnen bijdragen aan jouw project?
Wat vertellen jouw zintuigen je in de ruimte waar je bent?
Kun je een doel stellen en de uitkomst vrij laten?
Welk gedrag lokt de werkruimte uit?
Wat heb je geleerd van een ander?
Wanneer had jij geen controle over het materiaal?
Hoe kijk je terug en vooruit op het proces?
Welke verschillende vakspecialisten kunnen bijdragen aan jouw project?
Wat vertellen jouw zintuigen je in de ruimte waar je bent?
Kun je een doel stellen en de uitkomst vrij laten?
Welk gedrag lokt de werkruimte uit?
Wat heb je geleerd van een ander?
Wanneer had jij geen controle over het materiaal?
Hoe kijk je terug en vooruit op het proces?

Kun je een doel stellen en de uitkomst vrij laten?

Opdracht

Bouw een opdrachtstructuur die zowel houvast als ruimte biedt.

Geef aan dat het proces belangrijker is dan het resultaat.

Laat ruimte voor risico’s en falen.

Geef de vrijheid om eigen acties en uitkomsten te bepalen.

lesformat

Welk gedrag lokt de werkruimte uit?

Werkruimte

Richt de ruimte zo in dat er genoeg en verschillende materialen, gereedschappen en hulpmiddelen voor het grijpen liggen.

Zorg dat er voldoende bewegingsvrijheid is.

Biedt de ruimte de mogelijkheid om samen te werken?

Zorg voor rust in de ruimte.

lesformat

Wat heb je geleerd van een ander?

Collaboration

Zorg dat leerlingen in een groep actief aan de slag kunnen.

Laat leerlingen kennis delen.

literatuur

Wanneer had jij geen controle over het materiaal?

Materialen

Selecteer bewust materialen waarmee de leerlingen moeten oefenen.

Laat leerlingen niet alleen hun idee volgen, maar het materiaal.

Ze hoeven niet altijd gelijk controle te hebben over het materiaal, weerstand hoort er ook bij.

Als je moeilijk te bewerken materialen aanreikt (zoals complexe software), leer ze eerst technische vaardigheden aan.

lesformat
literatuur

Hoe kijk je terug en vooruit op het proces?

Reflectie

Kies een specifiek moment om open vragen te stellen over het werkproces.

Geef hen daarbij tijd en ruimte.

Maak gebruik van peer-evaluatie.

lesformat
literatuur

Welke verschillende vakspecialisten kunnen bijdragen aan jouw project?

Interdisciplinair

Denk aan natuurlijke combinaties van vakgebieden (zoals kunst en/of wetenschap en/of technologie).

Zoek vakspecialisten die elkaar aanvullen.

Zijn deze mensen beschikbaar? en is het makkelijk te organiseren?

Neem een technisch ondersteuner (TOA) mee in het ontwerpproces.

lesformat
literatuur

Wat vertellen jouw zintuigen je in de ruimte waar je bent?

In de wereld

Vind een plek voor de leerlingen (een buitenschoolse omgeving) waar een ‘probleem’ speelt.

Laat leerlingen deze plek zintuigelijk ervaren (ruiken, proeven, bekijken, voelen, beluisteren).

Vraag leerlingen ter plekke materiaal te verzamelen over de plek, en waarnemingen op verschillende manieren vast te leggen (bijv. foto’s of audio-opnames).

literatuur

Kun je een doel stellen en de uitkomst vrij laten?

Opdracht

Bouw een opdrachtstructuur die zowel houvast als ruimte biedt.

Geef aan dat het proces belangrijker is dan het resultaat.

Laat ruimte voor risico’s en falen.

Geef de vrijheid om eigen acties en uitkomsten te bepalen.

lesformat

Welk gedrag lokt de werkruimte uit?

Werkruimte

Richt de ruimte zo in dat er genoeg en verschillende materialen, gereedschappen en hulpmiddelen voor het grijpen liggen.

Zorg dat er voldoende bewegingsvrijheid is.

Biedt de ruimte de mogelijkheid om samen te werken?

Zorg voor rust in de ruimte.

lesformat

Wat heb je geleerd van een ander?

Collaboration

Zorg dat leerlingen in een groep actief aan de slag kunnen.

Bedenk met de leerlingen ‘spelregels’ voor de samenwerking.

Erken het vermogen van leerlingen om complexe vraagstukken op te lossen.

Laat leerlingen kennis delen.

literatuur

Wanneer had jij geen controle over het materiaal?

Materialen

Selecteer materialen die op diverse manieren gebruikt kunnen worden.

Laat leerlingen niet alleen hun idee volgen, maar het materiaal.

Ze hoeven niet altijd gelijk controle te hebben over het materiaal, weerstand hoort er ook bij.

Als je moeilijk te bewerken materialen aanreikt (zoals complexe software), leer ze eerst technische vaardigheden aan.

lesformat
literatuur

Hoe kijk je terug en vooruit op het proces?

Reflectie

Laat de leerlingen hun werk- en maakproces documenteren.

Kies een specifiek moment om open vragen te stellen over het werkproces. Geef hen daarbij tijd en ruimte.

Maak gebruik van peer-evaluatie.

lesformat
literatuur

Welke verschillende vakspecialisten kunnen bijdragen aan jouw project?

Interdisciplinair

Denk aan natuurlijke combinaties van vakgebieden (zoals kunst en/of wetenschap en/of technologie).

Zoek vakspecialisten die elkaar aanvullen.

Zijn deze mensen beschikbaar? en is het makkelijk te organiseren?

Neem een technisch ondersteuner (TOA) mee in het ontwerpproces.

lesformat
literatuur

Wat vertellen jouw zintuigen je in de ruimte waar je bent?

In de wereld

Vind een plek voor de leerlingen (een buitenschoolse omgeving) waar het specifieke onderzoek kan plaatsvinden.

Laat leerlingen deze plek zintuigelijk ervaren (ruiken, proeven, bekijken, voelen, beluisteren).

Vraag leerlingen ter plekke materiaal te verzamelen over de plek, en waarnemingen op verschillende manieren vast te leggen (bijv. foto’s of audio-opnames).

literatuur

Kun je een doel stellen en de uitkomst vrij laten?

Opdracht

Daag leerlingen uit zelf onderzoeksvragen in te brengen.

Geef aan dat het proces belangrijker is dan het resultaat.

Laat ruimte voor risico’s en falen.

Geef de vrijheid om eigen acties en uitkomsten te bepalen.

lesformat

Welk gedrag lokt de werkruimte uit?

Werkruimte

Richt de ruimte zo in dat er genoeg en verschillende materialen, gereedschappen en hulpmiddelen voor het grijpen liggen.

Zorg dat er voldoende bewegingsvrijheid is.

Biedt de ruimte de mogelijkheid om samen te werken?

Zorg voor rust in de ruimte.

lesformat

Wat heb je geleerd van een ander?

Collaboration

Zorg dat leerlingen in een groep actief aan de slag kunnen.

Bedenk met de leerlingen ‘spelregels’ voor de samenwerking.

Erken het vermogen van leerlingen om complexe vraagstukken op te lossen.

Laat leerlingen kennis delen.

literatuur

Wanneer had jij geen controle over het materiaal?

Materialen

Selecteer materialen die op diverse manieren gebruikt kunnen worden.

Laat leerlingen niet alleen hun idee volgen, maar het materiaal.

Ze hoeven niet altijd gelijk controle te hebben over het materiaal, weerstand hoort er ook bij.

Als je moeilijk te bewerken materialen aanreikt (zoals complexe software), leer ze eerst technische vaardigheden aan.

lesformat
literatuur

Hoe kijk je terug en vooruit op het proces?

Reflectie

Laat de leerlingen hun werk- en maakproces documenteren.

Kies een specifiek moment om open vragen te stellen over het werkproces.

Geef hen daarbij tijd en ruimte.

Maak gebruik van peer-evaluatie.

lesformat
literatuur